Perang Badar merupakan perang pertama yang dilalui oleh umat Islam di Madinah. Ia merupakan isyarat betapa mulianya umat Islam yang berpegang teguh pada tali agama Allah. Kemenangan besar kaum muslimin tidak terletak pada jumlah tentara yang ikut serta tetapi terkandung dalam kekuatan iman yang tertanam disanubari mereka. Dengan Keyakinan mereka pada Allah yang sangat kukuh itu, Allah telah menurunkan bantuan ibarat air yang mengalir menuju lembah yang curam. Tidak ada sesiapa yang dapat menahan betapa besarnya pertolongan Allah terhadap umat yang senantiasa menjalankan perintahnya dan menjauhi larangannya.
Sejarah :
Serangan yang dilakukan oleh Abdullah Ibn Jahshin terhadap angkatan perdagangan kaum Quraisy pada bulan Rejab yang diharamkan berperang telah dianggap oleh mereka sebagai tamparan dan cabaran hebat kepada mereka. Kaum Quraisy merasakan kematian Al-Hadhrami
seharusnya dibela dan memusnahkan semua pihak yang bersangkutan dengan pembunuhan itu. Rasulullah sememangnya menyedari pihak Quraisy pasti akan menuntut bela. Baginda telah membuat persediaan yang lebih awal.
Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah, Rasulullah bersama 313 orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam usaha mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk menyerang Madinah.
Abu Sufyan yang mengetuai angkatan perdagangan tersebut telah menyedari tindakan Rasulullah itu lalu beliau telah menghantar utusannya yang bernama Dham Dham bin Amr Al-Ghifari meminta bantuan dari Makkah.
Di Makkah pula, 3 hari sebelum Dham Dham sampai, Atiqah Binte Abdul Muthalib telah bermimpi sesuatu yang sungguh menakutkan. Atiqah telah bermimpi melihat seorang musafir datang dengan mengendarai unta. Ia berdiri diatas tanah lapang. Kemudian, lelaki tersebut berteriak dengan suara yang amat kuat.
“Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian kepada tempat-tempat kematian kalian dalam masa 3 hari.”
Atiqah melihat manusia berkumpul dekat musafir tersebut kemudian ia masuk dalam masjid diikuti orang ramai dan berdiri ia diatas untanya didepan Ka’bah dan dilaungkan lagi perkataan yang sama. Lelaki itu kemudian berdiri dihadapan Abu Qais dan diulangi ucapannya buat kali ketiga. Musafir itu kemudian mengambil batu besar dan melemparkannya. Batu itu jatuh bergolek. Ketika batu itu tiba dibawah gunung, ia pecah berkeping-keping. Tidak sebuah rumah pun yang ada di Makkah terlepas dari dimasuki pecahan batu besar tersebut.
Mimpi Atiqah itu walaupun diminta supaya dirahsiakan, telah tersebar luas di Kota Makkah hingga kepengetahuan Abu Jahal. Tetapi Abu Jahal dengan sikap bongkak dan sombongnya tidak memperdulikan mimpi itu malah diperlecehkan olehnya.
Al-Abbas bin Abdul Muthalib, orang pertama yang mengetahui tentang mimpi Atiqah telah mendengar saudaranya di ejek oleh Abu Jahal. Beliau ingin mempertahankan saudaranya lalu keluar untuk mencari Abu jahal. Pada ketika beliau terjumpa Abu Jahal, Dham Dham, yaitu utusan dari Abu Sufyan telah sampai ke Makkah dengan membawa berita Abu Sufyan meminta bantuan. Ketika itu juga Makkah menjadi kecoh dengan berita ini. Ramai pembesar-pembesar Quraisy merasa marah dengan tindakan Muhammad. Mereka lalu mengumpulkan orang untuk keluar membantu Abu Sufyan. Tidak ada seorang lelaki pun yang ingin ketinggalan dalam peperangan ini. Ada diantara mereka yang tidak dapat ikut tetapi mengutus orang suruhan mereka untuk ikut serta.
Sebelum berlaku peperangan di Badar, Nabi Muhammad S.A.W telah mengutuskan Talhah Bin Ubaidullah dan Said bin Zaid untuk mengumpul maklumat tentang kabilah Abu Sufyan. Mereka mengumpulkan maklumat ynag perlu dan kembali ke Madinah untuk menyampaikan pada Rasul. Baginda bergerak bersama-sama para pengikutnya. Baginda menuju ke Badar tetapi terlebih dahulu Baginda mengutus Ali bin Abu Talib, Zubir bin Al-Awwam dan Saad Bin Abi Waqqas bersama beberapa orang lain ke Badar mengumpulkan maklumat terbaru tentang orang Quraisy serta musuh mereka. Maklumat yang diperolehi daripada dua orang budak lelaki yang telah mendedahkan tentang tempat persinggahan orang Quraisy. Apabila Rasulullah bertanya berapa ekor binatang yang disembelih untuk makanan mereka setiap hari, kanak-kanak itu menjawab 9 atau 10 eokr. Dengan kebijaksanaan Rasulullah, Beliau dapat mengagak jumlah tentera musuh ada 900 hingga 1000 orang tentera.
Dengan maklumat yang diperolehi itu, Rasulullah pada waktu itu merasa khawatir kalau-kalau nanti setelah kejadian tenteranya bertempur dengan tentera Quraisy lalu dari tenteranya ada yang mengundur diri. Nabi Muhammad S.A.W juga ingat bahwa asal mulanya berangkat dari madinah adalah hendak mengejar seperangkatan unta yang memuatkan perdagangan kaum Quraisy yang di ketuai oleh Abu Sufyan, sedangkan mereka telah lepas jalan ke Makkah. Rasulullah bimbang jika ada diantara tenteranya yang tidak suka bertempur dengan tentera Quraisy dan ada yang berperasaan
Angkatan Unta yang dikejar telah terlepas jalan. Pasukan tentera Quraisy begitu besar berlipat ganda. Alat perang Quraisy lebih lengkap dan mereka serba kekurangan.
Dengan kebijaksanaan sebagai seorang Nabi dan pesuruh Allah, maka Nabi Muhammad S.A.W mengadakan permusyawaratan bersama pahlawan-pahlawan tenteranya meminta pendapat mereka. Pada mulanya, mereka berkata bahwa mereka keluar hanya untuk perdagangan Quraisy dan bukan untuk berperang. Ketika itu Rasulullah amat merasa susah hati dan berubah wajahnya. Apabila Abu Bakar r.a melihat keadaan ini, lalu beliau berkata:
“Ya Rasulullah, lebih baik kita bertempur dengan musuh!”. Diikuti pula dengan Umar r.a. Kemudian seorang sahabat Miqdad Bin Al-Aswad lalu berdiri dan berkata :
“Ya Rasulullah, teruskanlah pada barang apa yang Allah telah perintahkan pada Tuan! Maka kita serta Tuan. Demi Allah, kita tidak akan berkata kepada Tuan seperti perkataan kaum Bani Israil kepada Nabi Musa pada zaman dahulu. “Pergilah engkau bersama Tuhanmu, maka berperanglah engkau berdua. Kita sesungguhnya akan duduk termenung saja.”. Akan tetapi berkata kita pada Tuan sekarang “Pergilah Tuan bersama Tuhan Tuan! Dan berperanglah Tuan bersama Tuhan Tuan. Kita sesungguhnya berserta Tuan dan Tuhan Tuan. Kita ikut berperang. Demi Allah, jikalau Tuan berjalan dengan kita sampai kedesa Barkul Ghamad, nescaya kita berjuang bersama Tuan daripada yang lainnya. Kita akan berperang dari sebelah kanan Tuan dan di antara hadapan Tuan dan belakang Tuan.
Ketika itu Rasulullah juga ingin kepastian dari kaum Anshar. Melihat keadaan itu, Sa’ad Bin Muaz lalu berdiri dan berkata dengan kata-kata yang memberi keyakinan pada Rasulullah sama seperti kaum Muhajirin. Di ikuti pula oleh suara-suara pahlawan yang lain.
Setelah mendengar kata-kata daripada sahabat dan tenteranya yang sungguh meyakinkan, bercahayalah muka Nabi seraya tertampak kegirangannya. Pada saat itu juga Allah menurunkan wahyunya yang tercatat di Surah Al-Anfal ayat 5-7 yang ertinya :
“Sebagai Tuhanmu(Muhammad) mengeluarkan akan kamu dari rumhamu yang benar. Dan bahawasanya sebahagian dari orang-orang yang beriman itu sungguh benci. Mereka membantah kamu dalam urusan kebenaran (berperang) sesudah terang-benderang, seolah-olah mereka digiring akan salah satu dari dua (golongan Al’Ier dan golongan An Nafier), bahawasanya ia bagimu, dan kamu mengharapkan yang tidak berkekuatan senjata adalah bagi kamu, dan Allah berkehendak akan menyatakan kebenaran dengan semua sabdanya, dan memutuskan kekalahan orang-orang yang tidak percaya”
(Al-Quran Surat Al-Anfal Ayat 5-7)
Setelah itu, nabi S.A.W lalu bersabda pada seluruh tenteranya:
“Berjalanlah kamu dan bergiranglah kerana sesungguhnya Allah telah memberi janji kepadaku salah satu daripada dua golongan (yaitu Al-Ier dan An-Nafier). Demi Allah, sungguh aku seakan-akan sekarang ini melihat tempat kebinasaan kaum Quraisy,”
Mendengar perintah Rasulullah S.A.W yang sedemikian itu, segenap kaum muslimin memulakan perjalanan dengan tulus ikhlas dan berangkatlah mereka menuju ketempat yang dituju oleh Nabi. Mereka selalu ta’at dan patuh kepada perintah Nabi dengan melupakan segala sesuatu yang menjadi kepentingan diri mereka sendiri.
Dipihak Quraisy pula ada beberapa kocar kacir yang terjadi sehingga beberapa kaum yang berjalan berpatah balik ke Makkah.
Rasulullah tidak henti-henti memanjatkan do’a kepada Allah memohon pertolongan. Untuk menebalkan iman tenteranya dan meneguhkan semangat barisannya, Rasulullah menghadapkan mukanya kepada sekelian tenteranya sambil memohon kepada Allah yang ertinya :
“Ya Allah! Hamba memohon kepada Engkau akan janji dan perjanjian Engkau. Ya Allah! Jika Engkau berkehendak (mengalahkan pada hamba), tidak akan Engkau disembah lagi.”
Diriwayatkan diwaktu itu, Nabi S.A.W berulang-ulang memohon kepada Allah sehingga Abu Bakar r.a yang senantiasa berada disisinya telah memegang selendang dan bahu Nabi sambil berkata bahwa Tuhan akan meluluskan padanya apa yang telah Allah janjikan.
Selanjutnya, sebagai kebiasaan bangsa Arab, sebelum berperang maka diantara pahlawan-pahlawannya lebih dulu harus bertanding dan beradu kekuatan dengan pahlawan musuh. Dipihak kaum Quraisy, 3 pahlawan yang keluar adalah 1. Utbah Bin Rabi’ah, 2. Syaibah Bin Rabi’ah dan 3. Walid Bin Utbah. Dan dari tentera Islam ialah 1. ‘Auf bin Al-Harits, 2. Mu’adz bin Harts dan 3. Abdullah bin Rawahah. Mereka bertiga adalah dari kaum Anshar. Tetapi kerana kesombongan kaum Quraisy yang merasakan bangsanya lebih baik, tidak mahu menerima kaum Anshar, malah meminta Rasulullah mengeluarkan 3 orang pahlawan dari kaum Quraisy sendiri. Maka Rasulullah mengeluarkan 1. Hamzah Bin Abdul Muthalib, 2. Ali Bin Abi Thalib dan 3. ‘Ubadah Bin Al-Harits. Mereka berenam beradu tenaga sehingga akhirnya tentera Quraisy jatuh ketiga-tiganya dan tentera Islam hanya ‘Ubaidah Bin Al-Harits yang syahid. Ini adalah petanda bahwa kaum Quraisy akan tewas.
Setelah itu pertempuran terus berlaku. Tentera Islam yang seramai 313 orang berlawan mati-matian untuk menewaskan tentera Quraisy. Rasulullah senantiasa mengamati gerak-geri tentera Islam. Dengan sebentar waktu, berpuluh-puluh tentera musyrikin menghembuskan nafasnya, melayang jiwanya meninggalkan badannya bergelimpangan diatas tanah bermandikan darah. Tentera Islam senantiasa menyebut “Esa! Esa! Esa!”.
Rasulullah pula tidak henti-henti memanjatkan do’a pada Allah memohon kemenangan tentera Islam. Ada seketika dengan tidak ada sebab apapun, Rasulullah telah jatuh dengan mendadak sebagai orang pengsan. Tubuhnya gementar dan kedinginan bagaikan orang ketakutan. Tetapi tidak berapa minit, Beliau bangun dengan tegak lalu bersabda kepada Abu Bakar r.a. yang senantiasa berada disisinya, yang ertinya :
“Gembiralah oleh mu hai Abu Bakar. Telah datang pertolongan dari Allah kepadamu. Ini Malaikat Jibril sampai memegang kendari kuda yang ia tuntun atas kedua gigi sarinya berdebu.”
Rasulullah memberi semangat kepada tenteranya dengan sabdanya yang membawa maksud dan jaminan bahwa tentera Islam yang turut serta diperang Badar dijamin masuk syurga. Mendengar ini, tentera Islam semakin berkobar-kobar semangatnya. Ramai pembesar-pembesar Quraisy yang terkorban dan pada akhirnya, mereka bubar dan melarikan diri. 70 orang kaum Quraisy terbunuh dan 70 yang lain tertawan. Manakala tentera Islam pula hanya 14 yang syahid (6 dari Muhajirin dan 8 dari Anshar). Tentera Islam mendapat kemenangan dari sebab keteguhan dan ketabahan hati mereka. Bangkai-bangkai tentera musyrikin dilempar dan dikuburkan didalam sebuah perigi/sumur di Badar.
Kemenangan ini disambut dengan riang gembira oleh orang yang tidak mengikut peperangan, yaitu kaum perempuan, kanak-kanak dan beberapa orang lelaki yang diberi tugas mengawal Madinah dalam masa pemergian tentera Islam ke Badar itu.
Di Madinah pula, Rasulullah memikirkan bagaimana cara yang patut dilakukan keatas orang tawanan perang. Rasulullah juga berpesan pada orang ramai supaya bersikap baik dan belas kasihan kepada orang tawanan. Sehingga ada kaum muslimin yang memberikan satu-satunya roti yang ada kepada orang tawanan. Sehingga orang tawanan merasa segan dengan kebaikan yang ditunjukkan. Rasulullah kemudian berbincang dengan orang Islam tentang nasib tawanan Badar. Ada yang menyatakan dibunuh saja kerana mereka telah engkar dengan Allah dan mengusir kaum Muhajirin dari Makkah. Ada pula yang lebih lembut hatinya dan disuruh lepaskan saja dengan harapan mudah-mudahan mereka akan insaf dan tertarik dengan Islam. Setelah lam berbincang, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk melepaskan mereka dengan mengenakan tebusan sekadar yang sepatutnya mengikut keadaan masing-masing. Setinggi empat ribu dirham dan serendah satu ribu dirham. Bagi yang miskin tetapi ada pengetahuan membaca dan menulis dikehendaki supaya mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam. Mereka semua dibebaskan apabila tebusan telha dibayar atau kanak-kanak itu telah pandai.
Berikut Daftar Nama Pahlawan Perang Badar :
*hargai penulis! ini memang copas tapi penulis yang merapikan dan membuat table-nya kalau tidak percaya lihat :
http://dodyrifaiyyah.blogspot.com/2013/01/nama-nama-pejuang-perang-badar.html sangat semeraut bukan ?
Sejarah :
Serangan yang dilakukan oleh Abdullah Ibn Jahshin terhadap angkatan perdagangan kaum Quraisy pada bulan Rejab yang diharamkan berperang telah dianggap oleh mereka sebagai tamparan dan cabaran hebat kepada mereka. Kaum Quraisy merasakan kematian Al-Hadhrami
seharusnya dibela dan memusnahkan semua pihak yang bersangkutan dengan pembunuhan itu. Rasulullah sememangnya menyedari pihak Quraisy pasti akan menuntut bela. Baginda telah membuat persediaan yang lebih awal.
Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah, Rasulullah bersama 313 orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam usaha mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk menyerang Madinah.
Abu Sufyan yang mengetuai angkatan perdagangan tersebut telah menyedari tindakan Rasulullah itu lalu beliau telah menghantar utusannya yang bernama Dham Dham bin Amr Al-Ghifari meminta bantuan dari Makkah.
Di Makkah pula, 3 hari sebelum Dham Dham sampai, Atiqah Binte Abdul Muthalib telah bermimpi sesuatu yang sungguh menakutkan. Atiqah telah bermimpi melihat seorang musafir datang dengan mengendarai unta. Ia berdiri diatas tanah lapang. Kemudian, lelaki tersebut berteriak dengan suara yang amat kuat.
“Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian kepada tempat-tempat kematian kalian dalam masa 3 hari.”
Atiqah melihat manusia berkumpul dekat musafir tersebut kemudian ia masuk dalam masjid diikuti orang ramai dan berdiri ia diatas untanya didepan Ka’bah dan dilaungkan lagi perkataan yang sama. Lelaki itu kemudian berdiri dihadapan Abu Qais dan diulangi ucapannya buat kali ketiga. Musafir itu kemudian mengambil batu besar dan melemparkannya. Batu itu jatuh bergolek. Ketika batu itu tiba dibawah gunung, ia pecah berkeping-keping. Tidak sebuah rumah pun yang ada di Makkah terlepas dari dimasuki pecahan batu besar tersebut.
Mimpi Atiqah itu walaupun diminta supaya dirahsiakan, telah tersebar luas di Kota Makkah hingga kepengetahuan Abu Jahal. Tetapi Abu Jahal dengan sikap bongkak dan sombongnya tidak memperdulikan mimpi itu malah diperlecehkan olehnya.
Al-Abbas bin Abdul Muthalib, orang pertama yang mengetahui tentang mimpi Atiqah telah mendengar saudaranya di ejek oleh Abu Jahal. Beliau ingin mempertahankan saudaranya lalu keluar untuk mencari Abu jahal. Pada ketika beliau terjumpa Abu Jahal, Dham Dham, yaitu utusan dari Abu Sufyan telah sampai ke Makkah dengan membawa berita Abu Sufyan meminta bantuan. Ketika itu juga Makkah menjadi kecoh dengan berita ini. Ramai pembesar-pembesar Quraisy merasa marah dengan tindakan Muhammad. Mereka lalu mengumpulkan orang untuk keluar membantu Abu Sufyan. Tidak ada seorang lelaki pun yang ingin ketinggalan dalam peperangan ini. Ada diantara mereka yang tidak dapat ikut tetapi mengutus orang suruhan mereka untuk ikut serta.
Sebelum berlaku peperangan di Badar, Nabi Muhammad S.A.W telah mengutuskan Talhah Bin Ubaidullah dan Said bin Zaid untuk mengumpul maklumat tentang kabilah Abu Sufyan. Mereka mengumpulkan maklumat ynag perlu dan kembali ke Madinah untuk menyampaikan pada Rasul. Baginda bergerak bersama-sama para pengikutnya. Baginda menuju ke Badar tetapi terlebih dahulu Baginda mengutus Ali bin Abu Talib, Zubir bin Al-Awwam dan Saad Bin Abi Waqqas bersama beberapa orang lain ke Badar mengumpulkan maklumat terbaru tentang orang Quraisy serta musuh mereka. Maklumat yang diperolehi daripada dua orang budak lelaki yang telah mendedahkan tentang tempat persinggahan orang Quraisy. Apabila Rasulullah bertanya berapa ekor binatang yang disembelih untuk makanan mereka setiap hari, kanak-kanak itu menjawab 9 atau 10 eokr. Dengan kebijaksanaan Rasulullah, Beliau dapat mengagak jumlah tentera musuh ada 900 hingga 1000 orang tentera.
Dengan maklumat yang diperolehi itu, Rasulullah pada waktu itu merasa khawatir kalau-kalau nanti setelah kejadian tenteranya bertempur dengan tentera Quraisy lalu dari tenteranya ada yang mengundur diri. Nabi Muhammad S.A.W juga ingat bahwa asal mulanya berangkat dari madinah adalah hendak mengejar seperangkatan unta yang memuatkan perdagangan kaum Quraisy yang di ketuai oleh Abu Sufyan, sedangkan mereka telah lepas jalan ke Makkah. Rasulullah bimbang jika ada diantara tenteranya yang tidak suka bertempur dengan tentera Quraisy dan ada yang berperasaan
Angkatan Unta yang dikejar telah terlepas jalan. Pasukan tentera Quraisy begitu besar berlipat ganda. Alat perang Quraisy lebih lengkap dan mereka serba kekurangan.
Dengan kebijaksanaan sebagai seorang Nabi dan pesuruh Allah, maka Nabi Muhammad S.A.W mengadakan permusyawaratan bersama pahlawan-pahlawan tenteranya meminta pendapat mereka. Pada mulanya, mereka berkata bahwa mereka keluar hanya untuk perdagangan Quraisy dan bukan untuk berperang. Ketika itu Rasulullah amat merasa susah hati dan berubah wajahnya. Apabila Abu Bakar r.a melihat keadaan ini, lalu beliau berkata:
“Ya Rasulullah, lebih baik kita bertempur dengan musuh!”. Diikuti pula dengan Umar r.a. Kemudian seorang sahabat Miqdad Bin Al-Aswad lalu berdiri dan berkata :
“Ya Rasulullah, teruskanlah pada barang apa yang Allah telah perintahkan pada Tuan! Maka kita serta Tuan. Demi Allah, kita tidak akan berkata kepada Tuan seperti perkataan kaum Bani Israil kepada Nabi Musa pada zaman dahulu. “Pergilah engkau bersama Tuhanmu, maka berperanglah engkau berdua. Kita sesungguhnya akan duduk termenung saja.”. Akan tetapi berkata kita pada Tuan sekarang “Pergilah Tuan bersama Tuhan Tuan! Dan berperanglah Tuan bersama Tuhan Tuan. Kita sesungguhnya berserta Tuan dan Tuhan Tuan. Kita ikut berperang. Demi Allah, jikalau Tuan berjalan dengan kita sampai kedesa Barkul Ghamad, nescaya kita berjuang bersama Tuan daripada yang lainnya. Kita akan berperang dari sebelah kanan Tuan dan di antara hadapan Tuan dan belakang Tuan.
Ketika itu Rasulullah juga ingin kepastian dari kaum Anshar. Melihat keadaan itu, Sa’ad Bin Muaz lalu berdiri dan berkata dengan kata-kata yang memberi keyakinan pada Rasulullah sama seperti kaum Muhajirin. Di ikuti pula oleh suara-suara pahlawan yang lain.
Setelah mendengar kata-kata daripada sahabat dan tenteranya yang sungguh meyakinkan, bercahayalah muka Nabi seraya tertampak kegirangannya. Pada saat itu juga Allah menurunkan wahyunya yang tercatat di Surah Al-Anfal ayat 5-7 yang ertinya :
“Sebagai Tuhanmu(Muhammad) mengeluarkan akan kamu dari rumhamu yang benar. Dan bahawasanya sebahagian dari orang-orang yang beriman itu sungguh benci. Mereka membantah kamu dalam urusan kebenaran (berperang) sesudah terang-benderang, seolah-olah mereka digiring akan salah satu dari dua (golongan Al’Ier dan golongan An Nafier), bahawasanya ia bagimu, dan kamu mengharapkan yang tidak berkekuatan senjata adalah bagi kamu, dan Allah berkehendak akan menyatakan kebenaran dengan semua sabdanya, dan memutuskan kekalahan orang-orang yang tidak percaya”
(Al-Quran Surat Al-Anfal Ayat 5-7)
Setelah itu, nabi S.A.W lalu bersabda pada seluruh tenteranya:
“Berjalanlah kamu dan bergiranglah kerana sesungguhnya Allah telah memberi janji kepadaku salah satu daripada dua golongan (yaitu Al-Ier dan An-Nafier). Demi Allah, sungguh aku seakan-akan sekarang ini melihat tempat kebinasaan kaum Quraisy,”
Mendengar perintah Rasulullah S.A.W yang sedemikian itu, segenap kaum muslimin memulakan perjalanan dengan tulus ikhlas dan berangkatlah mereka menuju ketempat yang dituju oleh Nabi. Mereka selalu ta’at dan patuh kepada perintah Nabi dengan melupakan segala sesuatu yang menjadi kepentingan diri mereka sendiri.
Dipihak Quraisy pula ada beberapa kocar kacir yang terjadi sehingga beberapa kaum yang berjalan berpatah balik ke Makkah.
Rasulullah tidak henti-henti memanjatkan do’a kepada Allah memohon pertolongan. Untuk menebalkan iman tenteranya dan meneguhkan semangat barisannya, Rasulullah menghadapkan mukanya kepada sekelian tenteranya sambil memohon kepada Allah yang ertinya :
“Ya Allah! Hamba memohon kepada Engkau akan janji dan perjanjian Engkau. Ya Allah! Jika Engkau berkehendak (mengalahkan pada hamba), tidak akan Engkau disembah lagi.”
Diriwayatkan diwaktu itu, Nabi S.A.W berulang-ulang memohon kepada Allah sehingga Abu Bakar r.a yang senantiasa berada disisinya telah memegang selendang dan bahu Nabi sambil berkata bahwa Tuhan akan meluluskan padanya apa yang telah Allah janjikan.
Selanjutnya, sebagai kebiasaan bangsa Arab, sebelum berperang maka diantara pahlawan-pahlawannya lebih dulu harus bertanding dan beradu kekuatan dengan pahlawan musuh. Dipihak kaum Quraisy, 3 pahlawan yang keluar adalah 1. Utbah Bin Rabi’ah, 2. Syaibah Bin Rabi’ah dan 3. Walid Bin Utbah. Dan dari tentera Islam ialah 1. ‘Auf bin Al-Harits, 2. Mu’adz bin Harts dan 3. Abdullah bin Rawahah. Mereka bertiga adalah dari kaum Anshar. Tetapi kerana kesombongan kaum Quraisy yang merasakan bangsanya lebih baik, tidak mahu menerima kaum Anshar, malah meminta Rasulullah mengeluarkan 3 orang pahlawan dari kaum Quraisy sendiri. Maka Rasulullah mengeluarkan 1. Hamzah Bin Abdul Muthalib, 2. Ali Bin Abi Thalib dan 3. ‘Ubadah Bin Al-Harits. Mereka berenam beradu tenaga sehingga akhirnya tentera Quraisy jatuh ketiga-tiganya dan tentera Islam hanya ‘Ubaidah Bin Al-Harits yang syahid. Ini adalah petanda bahwa kaum Quraisy akan tewas.
Setelah itu pertempuran terus berlaku. Tentera Islam yang seramai 313 orang berlawan mati-matian untuk menewaskan tentera Quraisy. Rasulullah senantiasa mengamati gerak-geri tentera Islam. Dengan sebentar waktu, berpuluh-puluh tentera musyrikin menghembuskan nafasnya, melayang jiwanya meninggalkan badannya bergelimpangan diatas tanah bermandikan darah. Tentera Islam senantiasa menyebut “Esa! Esa! Esa!”.
Rasulullah pula tidak henti-henti memanjatkan do’a pada Allah memohon kemenangan tentera Islam. Ada seketika dengan tidak ada sebab apapun, Rasulullah telah jatuh dengan mendadak sebagai orang pengsan. Tubuhnya gementar dan kedinginan bagaikan orang ketakutan. Tetapi tidak berapa minit, Beliau bangun dengan tegak lalu bersabda kepada Abu Bakar r.a. yang senantiasa berada disisinya, yang ertinya :
“Gembiralah oleh mu hai Abu Bakar. Telah datang pertolongan dari Allah kepadamu. Ini Malaikat Jibril sampai memegang kendari kuda yang ia tuntun atas kedua gigi sarinya berdebu.”
Rasulullah memberi semangat kepada tenteranya dengan sabdanya yang membawa maksud dan jaminan bahwa tentera Islam yang turut serta diperang Badar dijamin masuk syurga. Mendengar ini, tentera Islam semakin berkobar-kobar semangatnya. Ramai pembesar-pembesar Quraisy yang terkorban dan pada akhirnya, mereka bubar dan melarikan diri. 70 orang kaum Quraisy terbunuh dan 70 yang lain tertawan. Manakala tentera Islam pula hanya 14 yang syahid (6 dari Muhajirin dan 8 dari Anshar). Tentera Islam mendapat kemenangan dari sebab keteguhan dan ketabahan hati mereka. Bangkai-bangkai tentera musyrikin dilempar dan dikuburkan didalam sebuah perigi/sumur di Badar.
Kemenangan ini disambut dengan riang gembira oleh orang yang tidak mengikut peperangan, yaitu kaum perempuan, kanak-kanak dan beberapa orang lelaki yang diberi tugas mengawal Madinah dalam masa pemergian tentera Islam ke Badar itu.
Di Madinah pula, Rasulullah memikirkan bagaimana cara yang patut dilakukan keatas orang tawanan perang. Rasulullah juga berpesan pada orang ramai supaya bersikap baik dan belas kasihan kepada orang tawanan. Sehingga ada kaum muslimin yang memberikan satu-satunya roti yang ada kepada orang tawanan. Sehingga orang tawanan merasa segan dengan kebaikan yang ditunjukkan. Rasulullah kemudian berbincang dengan orang Islam tentang nasib tawanan Badar. Ada yang menyatakan dibunuh saja kerana mereka telah engkar dengan Allah dan mengusir kaum Muhajirin dari Makkah. Ada pula yang lebih lembut hatinya dan disuruh lepaskan saja dengan harapan mudah-mudahan mereka akan insaf dan tertarik dengan Islam. Setelah lam berbincang, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk melepaskan mereka dengan mengenakan tebusan sekadar yang sepatutnya mengikut keadaan masing-masing. Setinggi empat ribu dirham dan serendah satu ribu dirham. Bagi yang miskin tetapi ada pengetahuan membaca dan menulis dikehendaki supaya mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam. Mereka semua dibebaskan apabila tebusan telha dibayar atau kanak-kanak itu telah pandai.
Berikut Daftar Nama Pahlawan Perang Badar :
*hargai penulis! ini memang copas tapi penulis yang merapikan dan membuat table-nya kalau tidak percaya lihat :
http://dodyrifaiyyah.blogspot.com/2013/01/nama-nama-pejuang-perang-badar.html sangat semeraut bukan ?
1. Sayyidina
wa Habeebina wa Nabiyyina wa Mawlana Muhammad alayhi wa sallam
|
2. Sayyidina Abi Bakr as-Siddaq,
‘AbdAllah ibn ‘Uthman al-Muhajiri Radi ALLAHu ‘Anhu 3. Sayyidina ‘Umar ibn
al-Khattab al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
4. Sayyidina ‘Uthman ibn ‘Affan
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
5. Sayyidina ‘Ali ibn Abi Talib
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
6. Sayyidina Talha ibn ‘Ubaydillah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
7. Sayyidina az-Zubayr ibn al-’Awwam
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
8. Sayyidina ‘Abdu’rRahman ibn ‘Awf
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
9. Sayyidina Sa’d ibn Abi Waqqas,
Malik ibn Uhayb al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
10. Sayyidina Sa’ad ibn Zayd
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
11. Sayyidina Abi ‘Ubayda ‘amir ibn
‘Abdillah ibn al-Jarrah al-Muhajiri
|
12. Ubayy ibn Ka’b al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
13. al-Akhnas ibn Khubayb
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
14. al-Arqam ibn Abi’l Arqam
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
15. As’ad ibn Yazeed al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
16. Anas ibn Mu’adh al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
17. Anasah, mawla Rasulillah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
18. Unays ibn Qatadah al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
19. Aws ibn Thabit al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
20. Aws ibn Khawla al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
21. Aws ibn as-Samit al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
22. Iyas ibn al-Aws al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
23. Iyas ibn al-Bukayr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu Ba’
|
24. Bujayr ibn Abi Bujayr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
25. Bahhath ibn Tha’laba
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
26. Basbas ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
27. Bishr ibn Bara’ ibn Ma’rar
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
28. Bashar ibn Sa’d al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
29. Bilal ibn Rabah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu Ta’
|
30. Tameem ibn Yu’ar al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
31. Tameem mawla Bana Ghanam
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
32. Tameem mawla Khirash ibn
as-Simmah al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu Tha’
|
33. Thabit ibn Aqram al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
34. Thabit ibn Tha’labah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
35. Thabit ibn Khalid al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
36. Thabit ibn Khansa’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
37. Thabit ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
38. Thabit ibn Hazzal al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
39. Tha’labah ibn Hatib ibn ‘Amr
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
40. Tha’labah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
41. Tha’labah ibn Ghanamah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
42. Thaqf ibn ‘Amr al-Muhajiri, Radi
ALLAHu ‘Anhu Jeem
|
43. Jabir ibn Khalid ibn ‘Abd
al-Ash-hal al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
44. Jabir ibn ‘Abdillah ibn Ri’ab
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
45. Jabbar ibn Sakhr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
46. Jabr ibn ‘Atak al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
47. Jubayr ibn Iyas al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Ha’
|
48. al-Harith ibn Anas al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
49. al-Harith ibn Aws ibn Rafi’
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
50. al-Harith ibn Aws ibn Mu’adh
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
51. al-Harith ibn Hatib al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
52. al-Harith ibn Khazamah ibn ‘Ada
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
53. al-Harith ibn Khazamah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
54. al-Harith ibn Abi Khazamah
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
55. al-Harith ibn as-Simmah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
56. al-Harith ibn ‘Arfajah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
57. al-Harith ibn Qays al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
58. al-Harith ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
59. al-Harith ibn an-Nu’man ibn
Umayya al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
60. Harithah ibn Suraqa ash-Shahad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
61. Harithah ibn an-Nu’man ibn Zayd
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
62. Hatib ibn Abi Balta’ah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
63. Hatib ibn ‘Amr al-Muhajiri, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
64. Hubeeb ibn al-Mundhir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
65. Habeeb ibn al-Aswad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
67. Haram ibn Milhan al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
68. Hurayth ibn Zayd al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
69. Husayn ibn al-Harith ibn
al-Muttalib al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
70. Hamza ibn al-Humayyir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
71. Hamza ibn ‘Abd al-Muttalib
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Kha’
|
72. Kharijah ibn al-Humayr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
73. Kharijah ibn Zayd al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
74. Khalid ibn al-Bukayr
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
75. Khalid ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
76. Khabbab ibn al-Aratt
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
77. Khabbab mawla ‘Utba al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
78. Khubayb ibn Isaf al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
79. Khubayb ibn ‘Ada al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
80. Khidash ibn Qatadah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
81. Khirash ibn as-Simmah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
82. Khuraym ibn Fatik al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
83. Khallad ibn Rafi’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
84. Khallad ibn Suwayd al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
85. Khallad ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
86. Khallad ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
87. Khulayd ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
88. Khalafa ibn ‘Ada al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
89. Khunays ibn Hudhafah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
90. Khawwat ibn Jubayr al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
91. Khawla ibn Abi Khawla
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Dhal
|
92. Dhakwan ibn ‘Abdi Qays
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
93. Dhakwan ibn Sa’d al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
94. Dhu’sh-shimalayn ibn ‘Abd ‘Amr
ash-Shahad al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
95. Rashid ibn al-Mu’alla
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
96. Rafi’ ibn al-Harith al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
97. Rafi’ ibn al-Mu’alla ash-Shahad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
98. Rafi’ ibn ‘Unjudah al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
99. Rafi’ ibn Malik al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
100. Rafi’ ibn Yazeed al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
101. Rib’a ibn Rafi’ al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
102. Rabee’ ibn Iyas al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
103. Rabee’ah ibn Aktham
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
104. Rukhaylah ibn Tha’labah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
105. Rifa’ah ibn al-Harith
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
106. Rifa’ah ibn Rafi’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
107. Rifa’ah ibn ‘Abd al-Mundhir
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
108. Rifa’ah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Za
|
109. Ziyad ibn as-Sakan al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
110. Ziyad ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
111. Ziyad ibn Labad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
112. Zayd ibn Aslam al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
113. Zayd ibn Harithah mawla
Rasalillah al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
114. Zayd ibn al-Khattab
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
115. Zayd ibn al-Muzayyin al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
116. Zayd ibn al-Mu’alla
al-Khazraji,Radi ALLAHu ‘Anhu
|
117. Zayd ibn Wada’ah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Seen
|
118. Salim ibn ‘Umayr al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
119. Salim mawla Abi Hudhayfa
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
120. As-Sa’ib ibn ‘Uthman ibn Maz’an
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
121. Sabrah ibn Fatik al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
122. Subay’ ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
123. Suraqa ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
124. Suraqa ibn Ka’b al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
125. Sa’d ibn Khawlah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
126. Sa’d ibn Khaythama ash-Shahad
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
127. Sa’d ibn ar-Raba’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
128. Sa’d ibn Zayd al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
129. Sa’d ibn Sa’d al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
130. Sa’d ibn Suhayl al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
131. Sa’d ibn ‘Ubada al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
132. Sa’d ibn ‘Ubayd al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
133. Sa’d ibn ‘Uthman al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
134. Sa’d ibn Mu’adh al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
135. Sa’d mawla Hatib Abi Balta’a
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
136. Sufyan ibn Bishr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
137. Salamah ibn Aslam al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
138. Salamah ibn Thabit al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
139. Salamah ibn Salamah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
140. Salat ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
141. Sulaym ibn al-Harith
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
142. Sulaym ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
143. Sulaym ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
144. Sulaym ibn Milhan al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
145. Simak ibn Sa’d al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
146. Sinan ibn Sayfa al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
147. Sinan ibn Abi Sinan ibn Mihsan
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
148. Sahl ibn Hunayf al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
149. Sahl ibn Rafi’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
150. Sahl ibn ‘Atak al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
151. Sahl ibn Qays al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
152. Suhayl ibn Rafi’ al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
153. Suhayl ibn Wahb al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
154. Sawad ibn Razam al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
155. Sawad ibn Ghaziyyah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
156. Suwaybit ibn Sa’d ibn Harmalah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Sheen
|
157. Shuja’ ibn Wahb ibn Raba’ah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
158. Sharak ibn Anas al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
159. Shammas ibn ‘Uthman
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Sad
|
160. Sabah mawla Abi’l ‘as
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
161. Safwan ibn Wahb ash-Shahad
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
162. Suhayb ibn Sinan ar-Rami
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
163. Sayfiyy ibn Sawad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Dad
|
164. Dahhak ibn al-Harithah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
165. Dahhak ibn ‘Abdi ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
165. Damrah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Ta’ (wa) Za’
|
166. Tufayl ibn al-Harith ibn
al-Muttalib al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
167. Tufayl ibn Malik al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
168. Tufayl ibn an-Nu’man
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
169. Tulayb ibn ‘Umayr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
170. Zuhayr ibn Rafi’ al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu ‘Ayn
|
171. ‘asim ibn Thabit al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
172. ‘asim ibn ‘Ada al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
173. ‘asim ibn al-’Ukayr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
174. ‘asim ibn Qays al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
175. ‘aqil ibn al-Bukayr ash-Shahad
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
176. ‘amir ibn Umayyah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
177. ‘amir ibn al-Bukayr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
178. ‘amir ibn Raba’ah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
179. ‘amir ibn Sa’d al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
180. ‘amir ibn Salamah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
181. ‘amir ibn Fuhayrah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
182. ‘amir ibn Mukhallad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
183. ‘aidh ibn Ma’is al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
184. ‘Abbad ibn Bishr al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
185. ‘Ubbad ibn al-Khashkhash
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
186. ‘Abbad ibn Qays ibn ‘amir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
187. ‘Abbad ibn Qays ibn ‘Ayshah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
188. ‘Ubadah ibn as-Samit
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
189. ‘AbdAllah ibn Tha’labah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
190. ‘AbdAllah ibn Jubayr al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
191. ‘AbdAllah ibn Jahsh
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
192. ‘AbdAllah ibn Jadd ibn Qays
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
193. ‘AbdAllah ibn al-Humayr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
194. ‘AbdAllah ibn ar-Raba’
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
195. ‘AbdAllah ibn Rawaha
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
196. ‘AbdAllah ibn Zayd ibn
Tha’labah al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
197. ‘AbdAllah ibn Suraqa
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
198. ‘AbdAllah ibn Salamah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
199. ‘AbdAllah ibn Sahl al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
200. ‘AbdAllah ibn Suhayl ibn ‘Amr
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
201. ‘AbdAllah ibn Sharak al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
202. ‘AbdAllah ibn Tariq al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
203. ‘AbdAllah ibn ‘amir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
204. ‘AbdAllah ibn ‘Abdillah ibn
Ubay ibn Salal al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
205. ‘AbdAllah ibn ‘Abdi Manaf ibn
an-Nu’man al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
206. ‘AbdAllah ibn ‘Abs al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
207. ‘AbdAllah ibn ‘Urfutah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
208. ‘AbdAllah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
209. ‘AbdAllah ibn ‘Umayr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
210. ‘AbdAllah ibn Qays ibn Khaldah
ibn Khalid al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
211. ‘AbdAllah ibn Qays ibn Sakhr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
212. ‘AbdAllah ibn Ka’b al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
213. ‘AbdAllah ibn Makhramah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
214. ‘AbdAllah ibn Mas’ad
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
215. ‘AbdAllah ibn Maz’an
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
216. ‘AbdAllah ibn an-Nu’man
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
217. ‘Abdu’rRahman ibn Jabr al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
218. ‘Abdu Rabbihi ibn Haqq
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
219. ‘Abs ibn ‘amir al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
220. ‘Ubayd ibn Aws al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
221. ‘Ubayd ibn at-Tayyihan al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
222. ‘Ubayd ibn Zayd al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
223. ‘Ubayd ibn Abi ‘Ubayd al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
224. ‘Ubaydah ibn al-Harith
ash-Shahad al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
225. ‘Itban ibn Malik al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
226. ‘Utbah ibn Raba’ah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
227. ‘Utbah ibn ‘Abdillah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
228. ‘Utbah ibn Ghazwan al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
229. ‘Uthman ibn Maz’an al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
230. al-’Ajlan ibn an-Nu’man
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
231. ‘Adiyy ibn Abi az-Zaghba’
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
232. ‘Ismah ibn al-Husayn
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
233. ‘Usaymah halaf min Ashja’
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
234. ‘Atiyya ibn Nuwayrah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
235. ‘Uqbah ibn ‘amir ibn Naba
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
236. ‘Uqbah ibn ‘Uthman al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
237. ‘Uqbah ibn Wahb ibn Khaldah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
238. ‘Uqbah ibn Wahb ibn Raba’ah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
239. ‘Ukkasha ibn Mihsan
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
240. ‘Ammar ibn Yasir al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
241. ‘Umarah ibn Hazm al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
242. ‘Umarah ibn Ziyad al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
243. ‘Amr ibn Iyas al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
244. ‘Amr ibn Tha’labah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
245. ‘Amr ibn al-Jamah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
246. ‘Amr ibn al-Harith ibn Zuhayr
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
247. ‘Amr ibn al-Harith ibn Tha’laba
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
248. ‘Amr ibn Suraqa al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
249. ‘Amr ibn Abi Sarh al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
250. ‘Amr ibn Talq al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
251. ‘Amr ibn ‘Awf al-Muhajiri, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
252. ‘Amr ibn Qays ibn Zayd
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
253. ‘Amr ibn Mu’adh al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
254. ‘Amr ibn Ma’bad al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
255. ‘Umayr ibn Haram ibn al-Jamah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
256. ‘Umayr ibn al-Humam ash-Shahad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
257. ‘Umayr ibn ‘amir al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
258. ‘Umayr ibn Abi Waqqas
ash-Shahad al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
259. ‘Antarah mawla Sulaym ibn ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
260. ‘Awf ibn al-Harith ash-Shahad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
261. ‘Uwaym ibn Sa’idah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
262. ‘Iyad ibn Zuhayr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu Ghayn (wa) Fa’
|
263. Ghannam ibn Aws al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu.
|
264. Fakih ibn Bishr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
265. Farwah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Qaf
|
266. Qatadah ibn an-Nu’man al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
267. Qudamah ibn Maz’an al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
268. Qutbah ibn ‘amir al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
269. Qays ibn as-Sakan al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
270. Qays ibn ‘Amr ibn Zayd
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
271. Qays ibn Mihsan al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
272. Qays ibn Mukhallad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Kaf (wa) Lam
|
273. Ka’b ibn Jammaz al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
274. Ka’b ibn Zayd al-Khazraji, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
275. Libdah ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu Meem
|
276. Malik ibn ad-Dukhshum
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
277. Malik ibn Raba’ah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
278. Malik ibn Rifa’ah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
279. Malik ibn ‘Amr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
280. Malik ibn Qudama ibn ‘Arfajah
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
281. Malik ibn Mas’ad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
282. Malik ibn Numaylah al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
283. Malik ibn Abi Khawla
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
284. Mubash-shir ibn ‘Abdi’l Mundhir
ash-Shahad al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
285. al-Mujadhdhar ibn Ziyad
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
286. Muhriz ibn ‘amir al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
287. Muhriz ibn Nadlah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
288. Muhammad ibn Maslamah al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
289. Midlaj ibn ‘Amr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
290. Murarah ibn ar-Raba’ al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
291. Marthad ibn Abi Marthad al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
292. Mistah ibn Uthatha al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
293. Mas’ad ibn Aws al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
294. Mas’ad ibn Khaldah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
295. Mas’ad ibn Raba’ah al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
296. Mas’ad ibn Zayd al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
297. Mas’ad ibn Sa’d ibn Qays
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
298. Mas’ad ibn ‘Abdi Sa’d ibn ‘amir
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
299. Mus’ab ibn ‘Umayr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
300. Muzahhir ibn Rafi’ al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
313. Mu’adh ibn Jabal al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
314. Mu’adh ibn al-Harith
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
315. Mu’adh ibn as-Simmah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
316. Mu’adh ibn ‘Amr bin al-Jamah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
317. Mu’adh ibn Ma’is al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
318. Ma’bad ibn ‘Abbad al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
319. Ma’bad ibn Qays al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
320. Mu’attib ibn ‘Ubayd al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
321. Mu’attib ibn ‘Awf al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
323. Mu’attib ibn Qushayr al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
324. Ma’qil ibn al-Mundhir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
325. Ma’mar ibn al-Harith
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
326. Ma’n ibn ‘Adiyy al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
327. Ma’n ibn Yazeed al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
328. Mu’awwidh ibn al-Harith
ash-Shahad al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
329. Mu’awwidh ibn ‘Amr ibn al-Jamah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
330. al-Miqdad ibn ‘Amr al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
331. Mulayl ibn Wabrah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
332. al-Mundhir ibn ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
333. al-Mundhir ibn Qudama ibn
‘Arfajah al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
334. al-Mundhir ibn Muhammad
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
335. Mihja’ ibn Salih ash-Shahad
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Noon
|
336. an-Nasr ibn al-Harith al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
337. Nu’man ibn al-A’raj ibn Malik
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
338. Nu’man ibn Sinan al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
339. Nu’man ibn ‘Asr al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
340. Nu’man ibn ‘Amr ibn Rifa’ah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
341. Nu’man ibn ‘Abdi ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
342. Nu’man ibn Malik al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
343. Nu’man ibn Abi Khazamah
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
344. Nu’ayman ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
345. Nawfal ibn ‘Abdillah
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu Ha’
|
346. Hana’ ibn Niyar al-Awsi, Radi
ALLAHu ‘Anhu
|
347. Hubayl ibn Wabrah al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
348. Hilal ibn ‘Umayya al-Waqifa
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
349. Hilal ibn al-Mu’alla
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu Waw
|
350. Waqid ibn ‘Abdillah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
351. Wada’ah ibn ‘Amr al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
352. Waraqa ibn Iyas al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
353. Wahb ibn Sa’d ibn Abi Sarh
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu Ya’
|
354. Yazeed ibn al-Akhnas
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
355. Yazeed ibn al-Harith ibn Fushum
ash-Shahad al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
356. Yazeed ibn Hiram al-Khazraji,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
357. Yazeed ibn Ruqaysh al-Muhajiri,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
358. Yazeed ibn as-Sakan al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
359. Yazeed ibn al-Mundhir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu Al-Kuniyah
|
360. Abu’l A’war, ibn al-Harith
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
361. Abi Ayyab al-Ansara, Khalid ibn
Zayd al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
362. Abi Habbah, ibn ‘Amr ibn Thabit
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
363. Abi Habab, ibn Zayd
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
364. Abi Hudhayfa, Mihsham ibn ‘Utba
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
365. Abi Hasan, ibn ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
366. Abu’l Hamra’ mawla al-Harith
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
367. Abi Hannah, ibn Malik al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
368. Abi Kharijah, ‘Amr ibn Qays ibn
Malik al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
369. Abi Khuzaymah, ibn Aws
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
370. Abi Khallad, ibn Qays
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
371. Abi Dawad, ‘Umayr ibn ‘amir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
372. Abi Dujanah, Simak ibn
Kharashah al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
373. Abi Sabrah mawla Abi Ruhm
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
374. Abi Salamah, ‘AbdAllah ibn ‘Abd
al-Asad al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
375. Abi Salat, Usayra ibn ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
376. Abi Sinan, ibn Mihsan
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
377. Abi Shaykh, Ubayy ibn Thabit
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
378. Abi Sirmah, ibn Qays
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
379. Abi Dayyah, ibn Thabit al-Awsi,
Radi ALLAHu ‘Anhu
|
380. Abi Talha, Zayd ibn Sahl
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
381. Abi ‘Abs, ibn Jabr ibn ‘Amr
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
382. Abi ‘Aqal, ‘Abdu’rRahman ibn
‘Abdillah al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
383. Abi Qatadah, ibn Rib’iyy
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
384. Abi Qays, ibn al-Mu’alla
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
385. Abi Kabshah mawla Rasalillah
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
386. Abi Lubabah, Bashar ibn ‘Abd
al-Mundhir al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
387. Abi Makhshiyy, Suwayd ibn
Makhshiyy al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
388. Abi Marthad, Kannaz ibn Hisn
al-Muhajiri, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
389. Abi Mas’ad al-Badra, ‘Uqbah ibn
‘Amr al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
390. Abi Mulayl, ibn al-Az’ar
al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
391. Abu’l Mundhir, ibn ‘amir
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
392. Abu’l Haytham, Malik
at-Tayyihan al-Awsi, Radi ALLAHu ‘Anhu
|
393. Abu’l Yasar, Ka’b ibn ‘Amr
al-Khazraji, Radi ALLAHu ‘Anhu.
|
394. Haritha bin Suraqa al-Khazraji,
Rady Allahu ‘Anhu.
|
395. Dhush-shimaalayn ibn ‘Abdi ‘Amr
al-Muhajiri, Rady Allahu ‘Anhu.
|
396. Rafi’ bin al-Mu’alla
al-Khazraji, Rady Allahu ‘Anhu.
|
397. Sa’d bin Khaythama al-Awsi,
Rady Allahu ‘Anhu.
|
398. Safwan bin Wahb al-Muhajiri,
Rady Allahu ‘Anhu.
|
399. ‘Aaqil bin al-Bukayr
al-Muhajiri, Rady Allahu ‘Anhu.
|
400. ‘Ubayda bin al-Harith
al-Muhajiri, Rady Allahu ‘Anhu.
|
401. ‘Umayr bin al-Humam
al-Khazraji, Rady Allahu ‘Anhu.
|
402. ‘Umayr bin Abi Waqqas
al-Muhajiri, Rady Allahu ‘Anhu.
|
403. ‘Awf bin al-Harith al-Khazraji,
Rady Allahu ‘Anhu.
|
404. Mubashshir bin ‘Abdi’l Mundhir
al-Awsi, Rady Allahu ‘Anhu.
|
405. Mu’awwidh bin al-Harith
al-Khazraji, Rady Allahu ‘Anhu.
|
406. Mihja’ bin Salih al-Muhajiri,
Rady Allahu ‘Anhu.
|
407. Yazid bin al-Harith bin Fus.hum
al-Khazraji, Rady Allahu ‘Anhu.
|
3 komentar
Click here for komentarnice info gan ! Lanjutkan
ReplyTermakasih telah berkunjung gan :) semoga betah disini :)
Reply|O|
ReplySebelum Berkomentar harap taati peraturan ini !
1. Tidak diperbolehkan Spam, Sara, dsb.
2. Menggunakan bahasa yang baik dan sopan
3. Dilarang mengawali keributan
Pembaca Blog yang baik selalu tinggalkan jejaknya !
:)
ConversionConversion EmoticonEmoticon